12.03.2004 22,760 Views

Ivana Filová
Peter Kováč
______________________________________________________________
36-foto01.jpg Pre tých, ktorí obľubujú klasické lezecké výstupove cesty v Alpách, klasifikáciou síce nie extrémne, ale poskytujúce plnohodnotné lezenie, poskytuje výstup exponovaným a dlhým JZ hrebeňom – Stüdlgrat na vrchol Grossglockneru možnosť krásneho vzdušného a miestami dosť exponovaného vysokohorského lezenia v obtiažnosti 3+/4-. My sme si tento výstup plánovali už od Januára ako zimnú cestu na vrchol a na zostupe zlyžovanie J stranou z Glocknerleitlu na Ködnitzkees. Takže čakalo nás zaujímavé lezenie aj s lyžami na chrbte. až v marci sme sa dostali k zrealizovaniu nášho plánu. Zisťujeme že na 11 a 12. marca sľubuje predpoveď počasia krásne slnečné dni v tejto oblasti a tak v piatok skoro ráno vyrážame smer Kals.
opis cesty JZ hrebeňom. 36-foto02.jpg
36-foto03.jpg Ranný výstup pod Stüdlgrat.
Pri záverečnom výstupe k nástupu na Stüdlgrat. 36-foto_3.jpg
36-foto05.jpg Nastupujeme z prava – miesto tak za 3 čo nás hneď rozohreje, nasleduje miesto Kamin (2+), ktoré prechádza do ľakších pasáži – 120 m obtiažnosti 1-2.
obliezanie niekoľkých výrazných veží (obtiažnosť cca 2) a prechádzanie cez snehové hrebienky 36-foto06.jpg
36-foto07.jpg obliezanie niekoľkých výrazných veží (obtiažnosť cca 2) a prechádzanie cez snehové hrebienky
Druhá polovica je však o niečo tažšia a vzhľadom na možnosť zmeny počasia, únavy a nemožnosti úniku z hrebeňa nielen fyzicky ale aj psychycky náročná. Tu sa nám aj začína meniť počasie. Síce stále je slnečno ale silný nárazový vietor stále silnie. 36-foto08.jpg
36-foto09.jpg dosť exponované ale je tu možnosť dobrého istenia. Po úzkom skalnom hrebienku prichádzame k najťažším miestam tejto cesty Kleine Platte.
pohľad na časť hrebeňa podo mnou a krásnu panorámu Álp. 36-foto10.jpg
36-foto11a.jpg miesto (čo je asi už polovica cesty) s názvom 30 m Aufschwung mit Drahtseil avšak výšvych je dobre odistený.
V záverečných pasážach na vrchol už značne cítiť únavu po 7 hodinách výstupu týmto hrebeňom. 36-foto12.jpg
36-foto13.jpg Za stále neutíchajúceho a silnejúceho vetra dosahujeme vrchol Grossglockneru. Je približne 6 hodín večer a tak sa rýchlo dávame na zostup. Už počas výstupu sme vedeli že lyže použijeme len na zostup normálkov a že nie je možné urobiť plánované zlyžovanie z Glocknerleitlu na juh pre nedostatok snehu. Snehové podmienky sú bohužiaľ veľmi zlé na všetkých stranách Grossglockneru, prevažujú vyfúkané skalné miesta striedajúce sa s ľadovými platňami. Pokračujeme najrýchlejším možným tempom dolu, značne unavený a „vyfúkaný“ od vetra. Avšak ani zostup nepomáha uniknúť pred výchricou. Behom pár minút sa radikálne zhoršuje počasie a hustá hmla a silný vietor nás zastihuje ešte na zostupe z Malého Grossgtlockneru, čím sa nám zostup značne spomaľuje. Striedajú sa nám snehové pasáže s vyľadnenými platňami na ktorých sa snažíme s maximálnou silou zasekávať mačky. Už vieme že dnes sa nám nepodarí zísť až na Stüdlhütte a tak máme nový cieľ – čo najskôr doraziť do winterraumu na Adlersruhe. Už za tmy a nepríjemnej výchrice, blúdiac po ľadovci sa snažíme podľa občasných stôp, ktoré vietor ešte neprfúkal nájsť cestu na Adlersruhe. Okolo 21 hod šťastne nachádzame chatu, dobíjame sa do winterraumu, pričom zobudíme skupinu asi 8 maďarov. Su milí, okamžite nás pohostili teplým čajom. Ráno je ešte hmla ale vieter už sčasti utíchol. Balíme veci na zostup a popíjame čaj s maďarmi. Zatiaľ sa nám aj hmla rozplynula a tak zostup bude príjemnejší ako predošlí deň. Rýchlo prechádzame cez skalný hrebienok, ktorým vedie zostupovka na Stüdlhütte do nižších, na sneh bohatších častí ľadovca Ködnitzkees. Tu obúvame lyže a už si len vychutnávame cestu dole.