6.07.2010 1,629 Views

The Nose

21.05.2010 stojíme v hale letiska SFO. Za sebou máme asi 20 hodinový let Viedeň-Waršava-Chicago-San Francisco. A samozrejme aj stratené batožiny so všetkým matrošom. Našťastie po 2 dňoch naše svine vychadzajú na pás a my sme na ceste do údolia Yosemite Valley. Domov jedinečných veľkých stien.

Počasie našťastie v “Sunny Californii” je celkom chladné. Dážď sa strieda so slnkom asi 20 minutových intervaloch. Našťastie preto, lebo je tu menej ludi ako v tomto období zvyčajne býva, a tak bez problémov sa checkujeme v Campe4. Predpoveď na ďalšie 4 dni nesľubuje zmenu a nase dni plynú prechádzkami po parku a zoznamovaním sa so zariadeniami.

Ako každý kto prvýkrát príde do parku za lezenim prvé začne skúšať položené žulové platne zvané Swan Slabs. S “radosťou” zisťujeme že sme schopní liezť tak do 5.10b…Pre porovnanie: je to nejaká 6+. Vedel som ze tunajšie lezenie je dosť tazké, ale toto!? Na 27. mája šance na dážď su tak 20% a tak Peto navrhuje udrieť do Free Blastu 5.13 alebo 5.9C1. Cesta sa nachádza vľavo od Nosa v El  Capitane. Je to vlasne 10 dľžok zo Salathe Wall, a je považovaná za najlepší spôsob ako si overiť schopnosti do Nosa.

Lezieme v trojici, ťaháme v blokoch, to znamena že Peťo ťahá prvé tri dlžky, má výhodu že ich pozná. Ako najľahší z trojky idem dlžky s tenkou špárou kde postup je možný iba po malých  vklínencoch. Cesta graduje, Robo preberá vedenie kúsok pod Half Dolarom. Je to previsnutý, vyklánaci kút a jeho prvá ozajstná technická dlžka. Pomaly sa nám stráca v kute, kým sa rachotom a rinčaním znovu neobjaví. Aj s friendom cvaknutom na lane. Zúfalstvo a bezmocnosť počuť z jeho hlasu, ale my ho mohutne povzbudzujeme. Je to jednoduchšie ako ho vystriedat. Za taku hodinku dobiehame na Mammoth Terrases ku zlaňáku.

Technické lezenie sa strieda s voľným v spodnej časti Nosa

Cestu sme aj so zostupom zvládli za 9 hodin, čo nie je zle, a začíname si veriť. Od 29.mája podľa predpovede má byť pekne na dalsie 4 dni. Je to jasné, ideme do Nose 5.13+
alebo 5.9C1.

Strategia: liezť na bezpečnosť a na rýchlosť. Je to samozrejme relativná rýchlosť. Keď leziete technicky s plnou 145 litrovým haulbagom ste veľmi pomalí.

Večer pred utokom triedime matroš, približne:
Sada camalotov 0,5-5 navýše veľkosti 0,75 až 3 a to hned trikrat. Spolu asi 14ks.
Dve sady vlkínencov
2 karimatky
35l vody
Šumáky, ionťák
stava pre troch na tri dni+energetické tycinky.

Naše hračky na 4 dni

Toto všetko natlačené v 145 litrovom haulbagu. Najsilnejšiemu z nás, Peťovi sa pod tou váhou podlamujú kolená. Ťahať to môžeme len cez kladkostroj.

Náš plán bol zafixovať 4 dlžky na Sickle Ledge a spať pri nástupe a ráno dojumarovat.Podarili sa zafixovať dve. Pred nami liezla dvojica z Nového Zealandu, a boli príšerne pomalí. Za šera zlaňujeme z druhej zafixovanej dlžky.

Budíček o piatej, raňajky, záchod poslednýkrát na rovine, a začíname jumarovať. Robo po problémoch v robote o ktorých bol informovaný je tak trochu neprítomný. Vracia sa z druhej dlžky a berie si časť stravy a matrošu. Ostávam ja s Peťom a hneď aj ťahám ďalšie dlžky, nikedy na obed sa striedáme. V ceste je veľa lezcov, neraz visíme v štandoch aj šiesti. K veceru sa to pomaly roztrúsi. Spať  plánujeme na Dolt Toweri, zase ťahám a doliezame tam za čelovku. Už sú tu dvaja ale polica je veľká, pojme aj daľšiu dvojicu ktorá dolieza po nás.

Pred nalezením do Stoveleg Cracku

Ráno sledujeme Marka s Andrew ako sa dostávaju do Stoveleg Cracku. Je to najnáročnejšie kyvadlo. O chviľu ich sleduje aj Peťo, naša svina a ja. Na obed sa dostávame pod Texas Flake, preberám vedenie, po nitovom rebriku a potom po friendoch som na Boot Flakeu.

V nitovom rebríku pod Boot Flakeom

Peťo ma púšta a neche veriť keď mu vravím že ešte stále potrebujem lano aby som mohol urobiť King Swing. Na štvrtý pokus mám špáru. Je nám jasne ze do Campu4 už dnes nedolezieme, ostávame spať na malej polici Eagle Ledge. Ležím napol nad dolinou, Peťo len levituje. Ranná rozcvička ako vždy -jumarovanie, kúsok voľného lezeniea v ľahkom teréne a som pod Great Roofom.

Je to dokonalý kút so strechou.Kvôli tej dokonalosti sa musím neustále vracať pre založené friendy a vklínence aby som ich mohol pouziť vyššie.

Ten istý problém rieši aj Peťo nad Roofom v Pancake Flakeu, dokonalá rovná špára, len chýbajú nity a “borháky”.

Pred nalezením do Stoveleg Cracku

Pancake Flake-vystižný názov

Nekonečné žumarovanie v žulovom oceáne

Čaká nás luxusná noc v Campe5. Budíme sa celí ubolení ale poztivne naladení lebo vieme že dnes sme hore. Optimizmus ma opúšťa v Changing Corners. Este dokonalejsi 40metrový kút ešte s menšími špárami. Sedím v micročoku a pozeram ako ma predbieha Alex Honnold so Steckom. Teraz majú za sebou 2,5 hodiny. My 3,5. Ale dni.

Keď míňame Camp 6, som stršne rád že sme sa včera nedostali až sem. Mokrá smradlavá žumpa 800 metrov nad zemou. Na Peťa vychádzajú posledné 4 dlžky, a ja sa môžem kochať výhľadom a  pohľadom dole. Keď som sa zavesil do jumaru v predposlednej dlžky mal som pod sebou 1km kyslíku. Neuveritelný pocit.

Je asi 6 hodin večer keď mi do oči zasvietí slnko. Tešíme sa ako malí chlapci. Ešte v žiadnej ceste som necítil to čo teraz. Všetka tá námaha, bolesť rúk a prstov pustila takú radosť ako ešte nikdy predtým. Nos je klasifikovaný ako 5.9 povinne, čo môže znieť ľahko. No nie je. Máte na to 31 dlžok aby ste odišli psychicky, veľakrát sa musíte premáhať k ďalšiemu postupu.

Zostáva nám už len nie menej namahavý zostup a zlanenie. Okolo 11 večer nás Robo víta v kempe s pivom a s klobasou. Citim veľku vďaku a spokojnosť. Ďalšie dni prijímáme gratulácie od neznámých, je to neuveritené.

Lezenie a pobyt v Yosemite Valley je famózne, park ponúka nevyčerpatelné množstvo krásy, zážitku a lezenia.Ako povedal Igor Koller: choďte do valley! A že kolko si máte pripravit? Letenku sme mali za 700€ na pobyt nepotrebujete viac ako 700 USD.

Účastníci: Peter Belšovič, Robert Vrlák, Norbert Karnay.